Úvod: Parazitárne ochorenia predstavujú vážny zdravotný problém aj v 21. storočí. Medzi najohrozenejšiu skupinu patria obyvatelia žijúci v socio-ekenomicky znevýhodnených lokalitách. V rámci Slovenska predstavujú takéto lokality najmä segregované rómske osady, kde bežne chýba kanalizácia, vybudovaná infraštruktúra a pripojenie domácností na zdroj pitnej vody. Tieto faktory, spolu s nízkou úrovňou vzdelania a osobnej hygieny, prispievajú k znečisteniu abiotických zložiek prostredia a častejšiemu výskytu parazitárnych ochorení.
Cieľ: Cieľom našej štúdie bolo uskutočniť parazitologickú analýzu pôdy vo vybraných lokalitách na prítomnosť propagačných štádií endoparazitov.
Metodika: V časovom rozmedzí od septembra 2017 do novembra 2019 sme vyšetrili 32 vzoriek pôdy v segregovanej rómskej osade v meste Medzev. Vzorky pôdy sme odoberali z rôznych miest, napr. za drevenými príbytkami, v okolí smetiska, pri ceste alebo pri zdroji pitnej vody. Na dôkaz vajíčok helmintov sme použili modifikovanú flotačnú metódu podľa Kazacosa.
Výsledky: Prítomnosť endoparazitov sme potvrdili v 87,5 % (28/32) vyšetrených vzoriek. Najčastejšie identifikované boli vajíčka helmintov z čeľade Ancylostomatidae71,43 % (20/28), nasledovali Toxocara canis64,3 % (18/28), Ascaris lumbricoides53,6 % (15/28), Toxascaris leonina 39,3 % (11/28), Trichuris vulpis17,9 % (5/28), a Hymenolepisspp. 3,6 % (1/28). Okrem toho, boli vo vzorkách pôdy zistené zárodky ektoparazitov a larválne štádiá parazitov.
Záver: V šírení parazitárnych infekcií zohrávajú dôležitú úlohu kontaminované abiotické zložky životného prostredia. Pôdou prenášané ochorenia ako askarióza, toxokaróza alebo trichurióza, sú stálym problémom v rozvíjajúcich sa krajinách, najmä u obyvateľstva žijúceho v podmienkach s nízkou úrovňou hygieny. Tieto ochorenia majú výrazný vplyv na spomalenie fyzického a psychického vývoja detí, preto je nevyhnutné venovať im dostatočnú pozornosť. Šírenie osvety v komunite, informovanie rodičov aj detí o možnom riziku infekcie črevnými parazitmi a spôsoboch ich šírenia či vzdelávanie v oblasti vlastného zdravia a hygieny by malo byť súčasťou edukačného programu v predškolských a školských zariadeniach.
Poďakovanie: Táto publikácia vznikla vďaka podpore vedeckej grantovej agentúry VEGA č. 1/0536/18.
Porovnanie
Dobrý deň, ďakujeme za príspevok, ktorý osobne (aj kvôli aktivitám členky rodiny) považujem za dôležitý signál, že táto oblasť výskumu si zaslúži viac pozornosti. Na druhej strane by som ale očakávala prezentáciu výsledkov formou, ktorá vedie k vecnému záveru na základe utvoreného úsudku - ten však nie je možné utvoriť, ak nemáme možnosť porovnať Vami zistené a prezentované údaje s nejakými referenčnými údajmi, či už z priameho terénneho výskumu, alebo z literatúry. Aký je záver Vašej štúdie? Ďakujem.
iwa