Spokojnosť pacientov ako indikátor hodnotenia kvality v štátnych a súkromných zdravotníckych zariadeniach v Slovenskej republike

Primárne karty

ISBN: 978-80-972360-6-9

Spokojnosť pacientov ako indikátor hodnotenia kvality v štátnych a súkromných zdravotníckych zariadeniach v Slovenskej republike

Viktória Lukáčová1
1 Ekonomická fakulta TUKE, Košice, Slovensko
vik.lukacova@gmail.com

Spokojnosť pacientov je významným validátorom kvality zdravotnej starostlivosti. Jej správna kvantifikácia a interpretácia je jedným z kľúčových predpokladov hľadania možností jej ďalšieho zlepšovania. Cieľom tejto štúdie bolo analyzovať a vyhodnotiť spokojnosť pacientov s poskytovaním služieb v  nemocničných zariadeniach v SR a identifikovať  silné stránky, na ktorých je možné stavať, a určiť kroky pre zlepšenie poskytovaných služieb pacientom v nižšie ohodnotených zariadeniach.

Zdroj údajov pochádzal zo zdravotných poisťovní, každá poisťovňa zbiera údaje samostatne pomocou dotazníka s 12 rovnakými otázkami. Ukazovateľ „spokojnosť pacientov“ je súhrnný priemer z 12-ich zákonom stanovených indikátorov kvality v oblasti vnímania poskytovania zdravotnej starostlivosti zo strany hospitalizovaných pacientov. Ukazovateľ je tvorený ako syntetický index subjektívneho hodnotenia poskytovateľa z pohľadu pacientov pokrývajúci hodnotenie 1) ich spokojnosti so starostlivosťou, 2) správaním a poskytovanými informáciami od zdravotníckeho personálu, 3) hodnotenie kvality ubytovania, upratovania na oddelení a stravy,  4) hodnotenie spokojnosti s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou,  a 5) subjektívneho vnímania úspešnosti liečby.

Dôkladne vyhodnotenie odpovedí na otázky pacientov a podrobná analýza sledovaných ukazovateľov  naznačuje, že výrazné rozdiely v poskytovaní služieb pacientom nezávisia od toho, či zariadenie patrí súkromnému alebo štátnemu sektoru, ale odvíjajú sa od kvality manažmentu a zdravotného personálu v jednotlivých zariadeniach. To naznačuje, že ľudský faktor výrazne dominuje nad službami, pre kvalitu ktorých je nevyhnutné zabezpečenie finančných dotácií pre nemocničné zariadenia.

Táto práca vznikla v rámci dizertačnej práce s názvom „Ekonomická kvantifikácia marketingových procesov v zdravotníckych zariadeniach zameraná na zvyšovanie hodnoty pre pacienta“.

Poďakovanie: 
Zdroje: