Analýza vplyvu učiteľa na spokojnosť žiakov na hodinách biológie na základných a stredných školách v Prešovskom kraji

Analýza vplyvu učiteľa na spokojnosť žiakov na hodinách biológie na základných a stredných školách v Prešovskom kraji

Section reference: 
Year:
2021

Overall rating

Scientific work
99%
Design
97%
Discussion interaction
98%
UserScientific workDesignDiscussion interaction
Bc. Karin Toroková Karin Toroková100%100%100%
Katarína Stanková100%100%100%
Bc. Veronika Šantová100%100%100%
Bc. Lívia Paľová100%100%100%
Bc. Lucia Madzinová100%100%100%
Ľudmila Gubaňarová100%100%100%
Dominika Vančíková100%100%100%
Bc. Miroslava Janičová100%100%100%
Ing. Zuzana Oravcová100%100%-
Bc. Lucia Dianová100%100%-
Ing. Zuzana Brnoliaková PhD.80%60%80%
Bc. Dominika Tkáčová100%100%100%
Bc. Martina Sedláková100%100%100%
Bc. Daniela Máčalová100%100%100%
ISBN: ISBN 978-80-972360-7-6

Analýza vplyvu učiteľa na spokojnosť žiakov na hodinách biológie na základných a stredných školách v Prešovskom kraji

Anna Pasternáková1 , Vincent Sedlák ,
1 Prešovská univerzita v Prešove, Fakulta humanitných a prírodných vied, Katedra biológie, 08116 Prešov
annp.375@gmail.com

Učiteľ riadi a usmerňuje vyučovací proces, pri ktorom sa komplexne rozvíja osobnosť žiaka. Svojou osobnosťou a vyučovacím štýlom pôsobí na správanie žiaka, motiváciu, vzťah k iným, podieľa sa na vytváraní hodnôt, postojov a názorov žiaka. Cieľom práce bolo prostredníctvom prieskumu zistiť a porovnať aktuálny a preferovaný stav priebehu vyučovacích hodín biológie počas prezenčnej výučby na základe vyjadrení žiakov. Zisťovali sa postoje respondentov k hodinám biológie, k učiteľovi biológie – jeho osobnosti a vyučovaciemu štýlu. Za výskumnú metódu bol zvolený dotazník. Výskumnú vzorku tvorilo 394 žiakov 8. a 9. ročníka základných škôl a 1., 2. a 3. ročníka stredných škôl (najmä gymnázií) z Prešovského kraja. Zozbierané dáta boli vyhodnotené použitím kvantitatívnej metódy a porovnané s predchádzajúcimi výskumami. Z pohľadu žiakov učitelia majú pozitívny vzťah k svojej práci, prejavujú nadšenie (80,7 %), čo je pri tejto profesii kľúčové. Svojím zanietením dokážu preniesť pozitívnu energiu na žiakov a motivovať ich, čo potvrdzujú aj vyjadrenia respondentov o ideálnom učiteľovi. Bol odhalený vzťah medzi vekom učiteľa a iniciatívou vymýšľať rôzne úlohy a aktivity – s pribúdajúcim vekom klesá tvorivosť učiteľa. Avšak výskumy poukázali na to, že starší ľudia majú vysoký potenciál na kreativitu; kreativita je ale ovplyvnená množstvom činiteľov. V rámci rozvoja žiaka bola pozornosť zameraná na kritické myslenie žiakov s výsledkom nízkej miery rozvíjania kritického myslenia. Len podľa 29,7 % respondentov učiteľ formuluje také otázky, ktorými núti žiakov premýšľať kriticky a samostatne. Výsledky medzinárodného testovania PISA z roku 2018  potvrdzujú tento jav. Slovenskí žiaci vo veku 15 rokov sa umiestnili v rámci prírodovednej gramotnosti pod priemerom OECD. Bolo tiež zistené, že s vekom klesá záujem žiakov pýtať sa. Ukázalo sa, že pôsobenie učiteľa na  spokojnosť žiakov je značné vo viacerých zisťovaných oblastiach. Je vhodné uskutočniť zmeny, ktorými by sa dosiahlo zvýšenie spokojnosti. To sa dá dosiahnuť minimálne snahou učiteľa častejšie implementovať pestré aktivizujúce metódy v rámci hodín biológie. Žiak nemá byť len pasívnym prijímateľom, ale potrebuje prejavovať svoju kreativitu a prirodzenú zvedavosť napríklad vlastným objavovaním, skúmaním a prepájaním javov. Navrhujeme, aby učitelia podnecovali žiakov pýtať sa, napríklad využívaním diskusie, problémového vyučovania alebo vzájomného učenia, a kládli väčší dôraz na vytváranie súvislostí medzi poznatkami.

Thanks: 
Sources: 

Discussion

Dobry den, zaujala ma Vas praca, kde deklarujete nepriamo umerny vztah medzi vekom ucitela a jeho tvorivostou. V referenciach vsak uvadzate, ze starsi ludia maju potencial k tvorivosti. Mohli by ste, pre ucastnikov tejto konferencie, trosku podrobnejsie rozviest tuto myslienku: specifikujte ake cinitele, faktory, druhy socialneho prostredia vstupuju do tohto procesu, a ake su pripadne Vase konkretne navrhy ako zvratit takyto negativny trend. Mate moznost vysledky tejto vasej prace sprostredkovat aj v pedagogickej praxi? Vopred dakujem za odpovede, ZB

Dobrý deň, ďakujem Vám za otázku. Vychádzali sme z viacerých výskumov (Cropley 1995, Amabile 2012, Restrepo a kol. 2019) skúmajúcich vzájomnú súvislosť medzi vekom a kreativitou a poukazujú na to, že starší ľudia majú vysoký potenciál na kreativitu, avšak ich kreativita je ovplyvnená individuálnymi charakteristikami daného učiteľa (ako je napr. zručnosť vo vybranej oblasti, neustála schopnosť učiť sa nové veci), ďalej kognitívnymi procesmi. Dôležitá je, samozrejme, aj motivácia, predovšetkým vnútorná. A veľký vplyv vykazuje sociálne prostredie učiteľa. Čo sa týka nášho prieskumu, pokles iniciatívy tvoriť môže byť spôsobený nedostatkom motivácie alebo práve sociálnym prostredím učiteľa, ktoré ho nepodporuje v oblasti tvorivosti dostatočne. Taktiež sa domnievame, že začínajúci učiteľ má veľa nápadov, myšlienok na realizáciu, pretože ešte len hľadá vlastný vyučovací štýl. Na druhej strane učiteľ s dlhšou pracou už vyučovací štýl má osvojený a môže sa stať, že len využíva nadobudnuté spôsoby výučby. Aj iné prieskumy (napr. Džačovská 2020) zistili, že učitelia vedia učiť kreatívne, no zvyčajne to neaplikujú v každodennej školskej praxi. Zo zisteného vyplývajú konkrétne návrhy na zlepšenie - snažiť sa vytvárať suportívne prostredie (zo strany vedenia školy), v ktorom bude podporovaná kreativita, tvorivosť učiteľa, pomôcť by mohli aj workshopy/školenia pre učiteľov, ktoré by ich inšpirovali, ponúkli nápady na nové, efektívne vyučovacie metódy, čím by sa zároveň zvýšila motivácia učiteľov uplatniť tieto metódy na vlastných hodinách.

Dakujem za komplexnu odpoved, drzim Vam palce, nech sa Vam podari vyskum pretavit do praxe.... ZB

Pekný deň prajem, Ďakujeme za tento príspevok, každá práca, štúdia, ktorá preukazuje potrebu rozvoja kritického a tvoriveho myslenia je veľkým prínosom. Aktuálne s kolegami riešime jeden obdobny projekt. Ak by sme to rozbehli, skúsime sa ozvať. Držíme palce. Nech sa darí.

Dobrý deň, ďakujem Vám pekne, napodobne! Nech Vám to vyjde s projektom. V súčasnosti s narastajúcim množstvom informácií z rôznych zdrojov je nevyhnutné pracovať na zlepšení kritického myslenia u žiakov, študentov, čím by sa mohla zvýšiť aj ich motivácia k nadobúdaniu nových poznatkov.