Spokojnosť pacientov je významným validátorom kvality zdravotnej starostlivosti. Jej správna kvantifikácia a interpretácia je jedným z kľúčových predpokladov hľadania možností jej ďalšieho zlepšovania. Cieľom tejto štúdie bolo analyzovať a vyhodnotiť spokojnosť pacientov s poskytovaním služieb v nemocničných zariadeniach v SR a identifikovať silné stránky, na ktorých je možné stavať, a určiť kroky pre zlepšenie poskytovaných služieb pacientom v nižšie ohodnotených zariadeniach.
Zdroj údajov pochádzal zo zdravotných poisťovní, každá poisťovňa zbiera údaje samostatne pomocou dotazníka s 12 rovnakými otázkami. Ukazovateľ „spokojnosť pacientov“ je súhrnný priemer z 12-ich zákonom stanovených indikátorov kvality v oblasti vnímania poskytovania zdravotnej starostlivosti zo strany hospitalizovaných pacientov. Ukazovateľ je tvorený ako syntetický index subjektívneho hodnotenia poskytovateľa z pohľadu pacientov pokrývajúci hodnotenie 1) ich spokojnosti so starostlivosťou, 2) správaním a poskytovanými informáciami od zdravotníckeho personálu, 3) hodnotenie kvality ubytovania, upratovania na oddelení a stravy, 4) hodnotenie spokojnosti s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou, a 5) subjektívneho vnímania úspešnosti liečby.
Dôkladne vyhodnotenie odpovedí na otázky pacientov a podrobná analýza sledovaných ukazovateľov naznačuje, že výrazné rozdiely v poskytovaní služieb pacientom nezávisia od toho, či zariadenie patrí súkromnému alebo štátnemu sektoru, ale odvíjajú sa od kvality manažmentu a zdravotného personálu v jednotlivých zariadeniach. To naznačuje, že ľudský faktor výrazne dominuje nad službami, pre kvalitu ktorých je nevyhnutné zabezpečenie finančných dotácií pre nemocničné zariadenia.
Táto práca vznikla v rámci dizertačnej práce s názvom „Ekonomická kvantifikácia marketingových procesov v zdravotníckych zariadeniach zameraná na zvyšovanie hodnoty pre pacienta“.
Ovplyvnenie
Dobrý deň,
brali ste do úvahy aj dĺžku hospitalizácie pacientov, prípadne dôvod ich hospitalizácie? Nemohol by to byť tiež faktor, ktorý ovplyvní ich odpovede?
A ak tomu dobre rozumiem - v každej nemocnici ste vychádzali z 20 dotazníkov? Boli braní pacienti z rôznych oddelení, alebo iba z nejakého jedného konkrétneho?
Ďakujem za Vašu odpoveď.
Re: Ovplyvnenie
Dobrý deň, áno vzorka bola 20 dotazníkov, pacienti boli z rôznych oddelení. Dĺžka hospitalizácie a dôvod zrejme môžu mať vplyv, ale tejto problematike sa hlbšie venujem v dizertačnej práci, kde bude aj dlhšie sledované obdobie. S pozdravom
Manazment
Dobry den,
akym sposobom sa meria/zistuje kvalita manazmentu?
Dakujem, s pozdravom, PF
Re: Manazment
Je to kvalita z hľadiska pacienta.Týka sa vybraných zákonom stanovených indikátorov kvality z oblasti výsledkov zdravotnej starostlivosti. Indikátory a ich definíciu určuje Ministerstvo zdravotníctva SR. Zdravotné poisťovne sú povinné tieto indikátory sledovať. Údaje čerpajú z poskytnutej zdravotnej starostlivosti, ktorú im vykazujú jednotliví poskytovatelia. S pozdravom
Potenciál vyuzitia
Dobrý deň prajem, môžem sa opýtať, vzhľadom na to, že ako píšete vaše súhrnné dáta sú prezentované aj vo forme dizertačnej práci, zaujímalo by ma, keď v rámci takejto štúdie získate určitý obraz o stave zdravotníckeho manažmentu, či vaše údaje konzultujete s niekym, kto by mohol v danej veci konať v prípade, že sa zistí v nejakom zariadení významna nespokojnosť, resp.relevantne dôvody, ktoré vytvárajú celkovo zle podmienky.. Mate možnosť takéto štúdie využiť ako nástroj vhodný pre vykonanie určitých náprav pochybení ak nastanú? Ďakujem za odpoveď. Prajem veľa úspechov.