Rozvoj geometrickej predstavivosti v sekundárnom nižšom vzdelávaní

Rozvoj geometrickej predstavivosti v sekundárnom nižšom vzdelávaní

Rok:
2014

Celkové hodnotenie

Vedecká práca
80%
Prevedenie (dizajn)
80%
Diskusná interakcia
PoužívateľVedecká prácaDizajnDiskusná interakcia
Ing. Zuzana Brnoliaková PhD.80%80%-
ISBN: 978-80-970712-6-4

Rozvoj geometrickej predstavivosti v sekundárnom nižšom vzdelávaní

Ivana Ochodničanová1 , Iveta Kohanová
1 Katedra algebry, geometrie a didaktiky matematiky, FMFI UK, Mlynská Dolina, 842 48 Bratislava
ochodnicanova.ivana@gmail.com

V predkladanom príspevku sa venujeme geometrickej predstavivosti a jej rozvoju v sekundárnom nižšom vzdelávaní. Predstavivosť je jedna z najdôležitejších schopností, ktorou človek disponuje a ktorá napomáha k všestrannému rozvoju osobnosti žiaka. Podľa viacerých psychológov dobre rozvinutá predstavivosť úzko súvisí s úspechmi v živote. S predstavivosťou sa spája aj zvládanie každodenných situácií ako napríklad schopnosť zaparkovať auto, pri rozmiestnení nábytku v miestnosti, pri orientácii na cudzom mieste, v umení, architektúre a v mnohých povolaniach. V prvej časti objasňujeme pojem geometrická predstavivosť a geometrické myslenie a ich neodmysliteľný význam pre život každého jedinca v dnešnej spoločnosti. V druhej časti príspevku navrhneme spôsob ako rozvíjať geometrické myslenie pomocou učebnej pomôcky TANGRAM.

Hlavolam Tangram je jedným z podnecujúcich   a zaujímavých učebných materiálov na základe ktorého, môžeme u žiakov rozvíjať priestorovú predstavivosť, logické a tvorivé myslenie. Existujú mnohé metodické  príručky, ktoré sa zaoberajú rôznymi motivačnými úlohami a Tangramovými aktivitami [Brincková, Uherčíková, Vankúš, 2013], [Brincková, 1996], [Uherčíková, Haverlík, 2007]. My sme zaoberali využitím tejto učebnej pomôcky v tematickom celku obsah rovinných útvarov, nakoľko takýchto aktivít existuje (ak vôbec) veľmi málo.

Navrhli sme niekoľko aktivít s gradujúcou úrovňou náročnosti, ktoré napomáhajú k rozvoju geometrickej i priestorovej predstavivosti u žiakov. Následne sme realizovali prieskum na vybranej základnej škole v Bratislave. K dispozícii sme mali žiakov  vo veku 11-12 rokov (6. ročník na ZŠ), keďže toto obdobie je jedno z najvhodnejších na rozvoj geometrickej predstavivosti. Zistili sme, že nami navrhnuté aktivity aktivizujú u žiakov ich vnútornú motiváciu a poskytujú možnosť k rozvoju ich tvorivého a logického myslenia. Pri pozorovaní žiakov, ktorí realizovali nami navrhnuté aktivity sme dospeli k názoru, že žiaci majú nedostatok praktických skúseností s geometrickými útvarmi a so zmenou polohy týchto útvarov, čo je jedna z najdôležitejších charakteristík geometrickej predstavivosti. Domnievame sa, že deti, ktoré riešia špecifické úlohy zamerané na rozvoj geometrickej predstavivosti dosahujú neskôr aj lepšie výsledky v geometrii.

Poďakovanie: 
Zdroje: 

[Brincková,1996] Brincková, J.: Didaktická hra v geometrii. Bratislava, Dony, 1996.
[Brincková, Uherčíková, Vankúš, 2013] Brincková J., Uherčíková, V., Vankúš P.: Netradičné metódy rozvíjania predstavivosti v matematike, KEC FMFI UK, Bratislava, 2013.
[Francová, 1991] Francová M.: Geometrická představivost. Zborník prác v PFMU v Brně, 1991.
[Gardner, 1999] Gardner, H.: Dimenze myšlení – teorie rozmanitých inteligencí, Portál, Praha, 1999.
[Jirotková, 2001] JIROTKOVÁ, D.: Zkoumání geometrických představ. (Disertační práce) Praha: PedF UK, 2001.
[Piaget, Inhelder, 1997] Piaget, J., Inhelder, B.: Psychológia dieťaťa. Bratislava, SOFA, 1997.
[Slezáková, 2011] Slezáková, J.: Geometrická představivost v rovině. (Disertační práce),Olomouc: Přírodovědecká fakulta,  2011.
[Uherčíková, Haverlík, 2007] Uherčíková, V., Haverlík, I.: Didaktika rozvíjania základných matematických predstáv, Bratislava, Dony, 2007.

Diskusia

Dobry den, velmi sa mi paci vas prispevok, hodnotim vysoko pozitivne pouzitie tangramu na hodinach matematiky. Zaujimalo by ma ci mali ziaci ulohy aj nejako casovo obmedzene alebo nie. Je mozne z takeho suboru 26 ziakov usudit ci su rozdiely v geometrickej predstavivosti u chlapcov a dievcat? Pozorovali ste nieco take? Vsetko dobre, vela uspechov do dalsej prace. ZB

Dobry den, velmi sa mi paci vas prispevok, hodnotim vysoko pozitivne pouzitie tangramu na hodinach matematiky. Zaujimalo by ma ci mali ziaci ulohy aj nejako casovo obmedzene alebo nie. Je mozne z takeho suboej vzorky ziakov, ktoru sme mali k dispozicii sa dalo pozorovat, ze chlapci maju lepsie vyvinutu predstavivost, vedeli rychlejsie a pohotovejsie skladat obrazce, ktore im pripominali nejake obrazy zo skutocneho zivota oproti dievcatam, ktore casto skladali obrazce bez nejakeho prepojenia s realnym zivotom.

Dobrý den, dane ulohy neboli casovo obmedzene, nakolko sme chceli, aby ziaci vyuzili aj svoju fantaziu a originalitu, teda obrazce zlozene z jednotlivych casti Tangramu mohli skladat aj doma. Na zaklade danej vzorky ziakov, ktoru sme mali k dispozicii sa dalo pozorovat, ze chlapci maju lepsie vyvinutu predstavivost, vedeli rychlejsie a pohotovejsie skladat obrazce, ktore im pripominali nejake obrazy zo skutocneho zivota oproti dievcatam, ktore casto skladali obrazce bez nejakeho prepojenia z realnym zivotom.