Analýza užívania voľnopredajných liekov a sledovanie efektu edukácie adolescentov o liekoch

Primárne karty

Analýza užívania voľnopredajných liekov a sledovanie efektu edukácie adolescentov o liekoch

Jana Urbánková1 , Stanislava Kosírová
1 Katedra farmakológie a toxikológie, Farmaceutická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
urbankova19@uniba.sk

Úvod: Detskú populáciu považujeme z hľadiska užívania liekov za rizikovú skupinu. U adolescentov potvrdili výskumy v súvislosti s liekmi viacero problémov, ktoré môžu zvýšiť riziko farmakoterapie. Jedným z nich bol zvyšujúci sa trend samoliečby voľnopredajnými liekmi, tiež užívanie liekov bez dohľadu dospelej osoby, nedostatočné vedomosti o správnom užívaní liekov, nedostatočné vnímanie rizika spojeného s užívaním voľnopredajných liekov a používanie nespoľahlivých zdrojov na vyhľadávanie informácií o liekoch. V niektorých krajinách sveta vznikli iniciatívy v snahe edukovať deti a adolescentov o liekoch, no na Slovensku neprebieha zatiaľ žiadne systematické vzdelávanie v tejto oblasti.

Ciele: Preskúmať užívanie voľnopredajných liekov u slovenských adolescentov a zhodnotiť efekt edukácie pod vedením farmaceuta na postoje adolescentov k účinnosti a bezpečnosti voľnopredajných liekov a taktiež na ich výber zdrojov na získavanie relevantných informácií o liekoch.

Metódy: Dotazníkovou metódou uskutočnený prieskum pred a po edukácii vyhodnotený párovým Studentovým t-testom. Dotazníky boli validované v predchádzajúcej štúdii (Klimaszová a kol., 2016). Vyplnilo ich 122 adolescentov vo veku 15 – 18 rokov zo 4 rôznych škôl v Bratislave.

Výsledky: Priemerný vek adolescentov bol 16,7 roka, prevažovali dievčatá (51,6 %). Až 89,3 % adolescentov užilo za posledný polrok nejaký voľnopredajný liek. Najčastejšie užívané boli lieky z ATC skupín M01 – antiflogistiká a antireumatiká (37,6 %), N02 – analgetiká (23,5 %) a R02 – laryngologiká. Adolescenti uviedli väčšinou správnu indikáciu lieku, keď opísali zdravotný problém, kvôli ktorému užili. Postoj adolescentov k účinnosti OTC liekov sa po edukácii významne zvýšil (p < 0,001). Pri tvrdení o bezpečnosti OTC liekov nebol nárast významný (p = 0,198). Polovica (49,6 %) adolescentov uviedla, že si myslia, že majú dostatočné vedomosti o liekoch, ktoré užívajú a tento počet sa po edukácii signifikantne zvýšil (69,9 %). Pred edukáciou uviedli, že si najčastejšie zisťovali informácie o liekoch z príbalovej informácie pre pacienta (68,9 %), od rodičov (64,8 %) a od lekára (62,3 %). Po edukácii uviedli, že informácie o liekoch chcú zisťovať od lekárnika (94,3 %), lekára (86,1 %) a príbalovej informácie pre pacienta (80,3 %). 84,4 % adolescentov uviedlo, že svojich rodičov informujú o tom, že užívajú voľnopredajné lieky, ale 15,6 % uviedlo, že rodičov o tom vôbec neinformujú.

Záver: Adolescenti užívajú voľnopredajné lieky vo veľkej miere, považujú ich za bezpečné a účinné a väčšina vie správne pomenovať, na aký zdravotný problém dané lieky užívajú. Svoje vedomosti o liekoch považujú adolescenti za dostatočné. Po edukácii si adolescenti lepšie uvedomili, že relevantné informácie o liekoch im najlepšie môže poskytnúť lekárnik a lekár. Edukácia považujeme za účinný nástroj na odovzdanie poznatkov v oblasti liekov, ktoré môžu znížiť riziko farmakoterapie u adolescentov a tým zabezpečiť správne návyky v tejto oblasti aj do dospelosti. Do edukácie by mali byť zapojení aj rodičia adolescentov, aby vedeli o tejto téme so svojimi deťmi lepšie komunikovať.

Poďakovanie: 

Tento projekt bol podporený grantom UK č.138/2023.

Zdroje: 

ASTON, Jeff, Keith A. WILSON a David R. P. TERRY, 2019. The treatment-related experiences of parents, children and young people with regular prescribed medication. International Journal of Clinical Pharmacy [online]. 2019, roč. 41, č. 1, s. 113–121. ISSN 2210-7711. Dostupné na: doi:10.1007/s11096-018-0756-z

GUIRGUIS, Lisa M., Reshmi L. SINGH, Lanae L. FOX, Susan M. NEUFELD a Irena BOND, 2020. Medication Education Provided to School-Aged Children: A Systematic Scoping Review. The Journal of School Health [online]. 2020, roč. 90, č. 11, s. 887–897. ISSN 1746-1561. Dostupné na: doi:10.1111/josh.12953

HANGHØJ, Signe a Kirsten A. BOISEN, 2014. Self-reported barriers to medication adherence among chronically ill adolescents: a systematic review. The Journal of Adolescent Health: Official Publication of the Society for Adolescent Medicine [online]. 2014, roč. 54, č. 2, s. 121–138. ISSN 1879-1972. Dostupné na: doi:10.1016/j.jadohealth.2013.08.009

KELLY, Tessa, Kelly M. CONN a Matthew ZAK, 2018. Evaluation of Over-the-Counter Medication Knowledge and Literacy in Adolescent Students. Academic Pediatrics [online]. 2018, roč.18, č. 5, s. 556–562. ISSN 1876-2859, 1876-2867. Dostupné na: doi:10.1016/j.acap.2018.02.012

KLIMASZOVÁ, Zuzana, Tomáš FAZEKAŠ a Magdaléna KUŽELOVÁ, 2016. Development and validation of novel self-report questionnaire about the assessment of adolescents’ relation to medicines use and risk. European pharmaceutical journal. 2016, roč.63, č. 1, s. 33–35. Dostupné na: doi.org/10.1515/afpuc-2016-0005

RECCHIUTI, Kristin, Mary Kathryn MALONE a Brenda ZIMMERMAN, 2018. School Program Improves Adolescents’ Knowledge of Responsible Medicine Use. Health Behavior and Policy Review [online]. 2018, roč. 5, č. 6, s. 98–115. Dostupné na: doi:10.14485/HBPR.5.6.